Zeynep Oral Zeynep Oral HakkındaYazılarKitaplarErişim Bilgileri
Yazılar

Yazılar 2016

 

Türkiye'nin Aydınlık Yüzü

Müziğin, sanatın başkenti Viyana’da Wiener Konzerthaus’ta, millet ayağa fırlamış, Türkiye’den gelen Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası’nı alkışlıyordu!

İnsanın iyi ki yaşıyorum dediği anlardan biriydi. Önceki akşam müziğin, sanatın, görkemin başkenti Viyana’da dünyanın sayılı müzik salonlarından Wiener Konzerthaus’ta, millet ayağa fırlamış, Türkiye’den gelen Borusan İstanbul Filarmoni Orkestrası’nı (BİFO’yu) alkışlıyordu! Çevremdeki yüzlerce Viyanalı, müziği, müzisyenleri, yorumlardaki inceliği, niteliği, ustalığı alkışlıyordu. Ama ben o ışıl ışıl sahneye baktığımda en çok Türkiye’nin aydınlık, akılcı, yaratıcı, ileriye dönük yüzünü alkışlıyordum. Evrensel ve çağdaş değerleri savunan, dünya müzik arenasında kısa zamanda, amansız bir rekabet ortamında sevgi, saygı ve hayranlık uyandıran, kuruluşuna tanıklık ettiğim topluluğu alkışlıyordum.

Tek boş koltuk yok

Baştan başlıyorum: BİFO 2014’te dünyanın saygın müzik festivallerinden BBC Proms’a davet edilerek Londra’daki Royal Albert Hall’da bir konser vermişti. O konserin ardından Amerika ve Avrupa’dan teklifler gelmeye başladı. Bütün teklifler değerlendirildi. Sonuçta Viyana, Friedrichshafen, Frankfurt’tan sonra Nürnberg’de sona erecek turne önceki akşam Viyana’dan başladı! (Şu bir tümcenin arkasındaki emeği, çabayı, çalışmayı ve heyecanı artık siz tamamlayın. Ya da Borusan Sanat Genel Müdürü Ahmet Erenli’ye sorun!)

16 yıl önce Asım Kocabıyık’ın vizyonu ve Gürer Aykal’la başlayan serüvenin kahramanları, siz bu yazıyı okurken üzeri notalarla ve BİFO yazılarıyla kaplı iki dev otobüsle Almanya’ya varmış bu akşamki konsere hazırlanıyor olacak.

Viyana’da konser salonundayız. Beyaz mermer ve altın sarısının egemen olduğu 1913’ten kalma, tarihsel mirasla yaratıcılığı birleştiren, “Art Nouveau” bezemeleri taşıyan, 2000 kişilik görkemi salonda biletler çoktan tükenmiş. Tek boş koltuk yok.

Şehrazat’a dokunuş!

İşte orkestra elemanları sahnede yerini alıyor. Her birinin heyecanı yüzlerinde. Şef, Sacha Goetzel herkesten daha heyecanlı. En zorlu sınav onunki. Çünkü doğma büyüme Viyanalı. Üstelik bir hafta önce burada Viyana Filarmoni Orkestrası’nı yönetmiş!

İlk eser Schulhoff’un Meksika söylencesine dayanan Gizemli bale eseri: “Ogelala” vurmalılar egemenliğinde savaşı çağrıştırıyor.
İkinci eser keman için en romantik eserlerden biri: Max Bruch’un keman konçertosu. Solist Nemanja Raduloviç günümüzün yükselen yıldızı. Sırp, 1985 doğumlu. Beline varan hippi saçları, sımsıkı deri pantolonu, rock starı gibi: Bobby Mc Ferrin’le Bob Marley arası... Meğer görüntü hiçmiş çalmaya başlayınca adeta çıldırıyor ve çıldırtıyor. Şeytansı ve meleksi bir büyüleyiciliği var! İzleyici çıldırdı! Dinmek bilmeyen alkışlara kendine özgü Paganini çeşitlemeleriyle yanıt verdi.

Arada Borusan Holding Başkanı Ahmet Karabıyık’la konuşuyorum. Çok mutlu: “Hep sorarlardı, neden bir orkestra daha diye. Fark yaratmak için derdim. İşte bu akşam o farkı yaratıyor ve yaşıyoruz!” diyor.

2. Bölüm. Rimski Korsakov’un “Şehrazad”ı... Bin kez dinlemişim ama sanki ilk kez dinliyorum. Öylesine bilinçli, incelikli, özenli ve duyarlı... Her nota kristal berraklığında. Soluğumuzu tuttuk, nefes alsak duyulacak. Baş kemancı Pelin Halkacı duru bir su gibi akıyor, kemanı ruhumuza işliyor. Bu Sacha Goetzel kesinlikle bir büyücü! Bölüm aralarında önce ut, sonra kanun, sonra ut ve kanun birlikte geçişleri sağlıyor... İşte bu da Şehrazat’a bizden bir dokunuş!

Ortak değerlerimiz

Konser bitti millet ayakta. Alkışlar dinmiyor. Maestro söz alıyor: “Biz Viyanalılar, Türklerden sadece tatlı ve kahveyi değil, nice çalgıyı da onlardan aldık. Ortak değerlerimizde müzik var.” Bu ortak dille, anlayışı, ilişkileri geliştirmenin önemini vurgulayan bir konuşma yapıyor. Ve alkışlara Ulvi Cemal Erkin’in “Köçekçesi”yle yanıt veriyor... Alkışlar dinmek bilmiyor.

Hayır, biz İstanbul’da aynı orkestrayı böyle dinleyemeyiz. Neden mi? Çünkü böylesi akustiği olan salonumuz yok! Borusan Kocabıyık Vakfı Başkanı Zeynep Hamedi: “Bize yer versinler mekânı biz yaratırız, yaparız” diyor. Heeeeeeeeey duyan var mı??? Teşekkürler emeği geçen ve katkıda bulunan herkese! Bize bu kıvancı yaşattığınız ülkemin aydınlık yüzünü dünyaya gösterdiğiniz için! VİYANA

14 Şubat 2016

Geri
Zeynep Oral Hakkında Yazılar Kitaplar Erişim Bilgileri